Działalność przedsiębiorstwa opiera się nie tylko na świadczeniu usług czy sprzedawaniu produktów, ale również na dbałości o pracowników czy siedzibę firmy, zapewnieniu materiałów i warunków pracy czy przede wszystkim działaniach marketingowych. Za te ostatnie odpowiedzialna jest nie tylko stworzona kampania reklamowa, ale cały system identyfikacji wizualnej, który znacząco wpływa na rozpoznawalność i wizerunek firmy.
System identyfikacji wizualnej kluczowym elementem każdej firmy
Spójny system identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, jest jednym z kluczowych elementów kreujących wizerunek i rozpoznawalność danej firmy, marki czy nawet wybranego produktu. Aby był skuteczny, musi być dobrze przemyślany, charakterystyczny i najlepiej kojarzący się z działalnością firmy. To wszystko pozwoli też, aby elementy identyfikacji wizualnej mogły być skutecznie wykorzystane przy obranej strategii marketingowej. Wśród elementów systemu identyfikacji wizualnej firmy, wymienia się:
- logo i księgę znaku,
- nazwę (z charakterystyczną czcionką)
- slogan,
- kolorystykę,
- typografie firmowe,
- dress code pracowników,
- pieczątki firmowe,
- aranżacja witryn czy stoisk sklepowych,
- materiały marketingowe,
- czy stronę internetową, często łącząca w sobie wiele z tych elementów.
Logo, nazwa i kolorystyka
Oprócz charakterystycznej nazwy, na pierwszy plan w identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa idą logo stworzone na indywidualne zamówienia oraz wybrana kolorystyka, która przejawia się właśnie w znaku graficznym, w miejscach działalności przedsiębiorstwa czy na stronie internetowej. Charakterystyczna kolorystyka wraz z logo pojawia się również na materiałach marketingowych czy strojach pracowników, o ile te są stosowane.
Wśród najlepszych miejsc do budowania wizerunku firmy zawierających elementy identyfikacji wizualnej, trzeba wymienić stronę internetową, na której zaprezentujemy swoją firmę, oferowane produkty i usługi czy punkty sprzedaży; wszelkiego rodzaju materiały i gadżety reklamowe – ulotki, spoty telewizyjne, billboardy, koszulki, pendrive, kalendarze itd.; oraz punkty firmowe – siedziba, sklepy czy stoiska handlowe, gdzie bezpośrednio spotykamy się z klientem czy kontrahentem.
Oczywiście nie trzeba tworzyć i stosować wszystkie wymienione elementy naraz. Na początek wystarczą właśnie logo, nazwa, kolorystyka i strona internetowa. Na resztę przyjdzie czas wraz z rozwojem działalności. Później może przydać się własny papier firmowy, chwytliwy slogan reklamowy czy firmowa typografia. Ważne, by całość tworzyła spójne działania, a nie była efektem wielu wizji i pomysłów.